Onečišćenje zraka nije problem samo u Slavonskom Brodu; u prvom valu pandemije koronavirusa mnogi su mediji pisali o tome kako su epidemiološke mjere zabrane kretanja raščistila zrak iznad mnogih gradova u svijetu. Ekolozi, aktivisti i stručnjaci iz raznih sektora službeno ili neslužbeno tvrde da je automobil nužno 'zlo', a način da to 'zlo' bude ekološki što prihvatljivije je kupnja električnih (ili hibridnih) automobila. Iako teži, električni su automobili tiši, "čišći" i štedljiviji od benzinaca i dizelaša. Prema istraživanjima sveučilišta Exeter, Nijmegen i Cambridge u 95 posto zemalja vožnja električnog automobila bolja je za okoliš dok su izuzeci države u kojima je izvor električne energije ugljen. No, sam prelazak na električnu vožnju ne znači i nestanak onečišćenja okoliša. Naime, električna vozila su u prosjeku 24 posto teža od vozila s motorom s untarnjim izgaranjem zbog čega su emisije čestica PM 10, kažu na edinburškom sveučilištu, jednake u obje vrste vozila dok su električna vozila emitirala tek jedan do tri posto manje čestica PM 2.5. Uz takav utjecaj na prirodu i društvo, utječu li električni automobili i na osobne financije?
Subvencije za 394 građana
Prema podacima Centra za vozila Hrvatske 2012. godine u Hrvatskoj je bilo registrirano 13 električnih automobila, a 2019. godine čak 730. Od 2014. do 2019. godine Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost je sa 109,5 milijuna kuna sufinancirao kupnju 3.681 električnih, hibridnih i plug-in hibridnih vozila.
- Fond je u 2020. godini, unatoč situaciji s koronavirusom i potresom, za poticanje čistijeg prometa osigurao čak 214 milijuna kuna; 44 milijuna kuna bilo je namijenjeno programu sufinanciranja energetski učinkovitih vozila i to 22 za pravne i 22 za fizičke osobe, dok je za razvoj infrastrukture, odnosno postavljanje punionica za električna i vozila na vodik bilo osigurano 10 milijuna kuna. Zaprimanje prijava za sufinanciranje električnih vozila pravnim i fizičkim osobama započelo je u srpnju i iznos zatraženih sredstava već u prvim minutama oba poziva premašio je dostupan proračun. Zaprimljeno je čak 546 prijava građana, od kojih 470 za električna osobna vozila. Na javni poziv namijenjen pravnim osobama prijavilo se 307 zainteresiranih tvrtki. Sredstva su odobrena za 394 građanina te 213 tvrtki, u okviru dostupnih 44 milijuna kuna - kaže Lidija Tošić, voditeljica Službe za odnose s javnošću Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Prema njenim riječima, računaju na porast broja električnih vozila u Hrvatskoj, ne samo zbog subvencija već i zbog očekivanja Europske unije da će u idućih deset godina, uz razvoj infrastrukture, na europskim prometnicama biti 30 milijuna električnih vozila s nultom emisijom CO2.
Više u tiskanom izdanju Posavske Hrvatske!