Predsjednik
Republike Hrvatske Ivo Josipović jučer je, vraćajući se iz
Osijeka, posjetio Slavonski Brod i razgovarao s gradonačelnikom
Mirkom Dusparom o problemu zagađenja zraka. Na sastanak je
bio pozvan i brodsko-posavski župan Danijel Marušić koji iz
opravdanih razloga nije prisustvovao.
-
Svi skupa želimo problem riješiti, a rješenje nije jednostavno.
Vlada zaista poduzima sve što je moguće, ali nema metode kojom bi
na silu mogli promijeniti trenutačno stanje, nema čarobnog štapića
i treba građanima reći istinu. Od početka mandata bilo je raznih
obećanja i meni osobno o rješenju ovoga problema, ali obećanja
nisu ispunjena. Samo dugotrajni i uporni razgovori problem mogu
riješiti i kroz politiku možemo motivirati susjede da se prilagode
standardima i da učine sve što je potrebno da se problem otkloni.
Problem se ne smije negirati, treba raditi na rješenju, izjavio je
predsjednik nakon sastanka.
Gradonačelnik
Duspara predao je predsjedniku podatke mjerne postaje o onečišćenju
zraka, a zatim su svi zajedno prošetali Korzom.
Iako
svi tvrde da su iscrpljene sve "mirne " metode, podsjećamo
na prijedloge Udruge "Eko Kvarner" iznesene na
konferenciji za novinare u Slavonskom Brodu u veljači ove godine.
Predsjednik Udruge Vjeran Piršić naveo je neke međunarodne
mehanizme koje bi Vlada mogla iskoristiti da se zaustavi zagađenje.
Pozvao se na Espoo konvenciju koja obvezuje potpisnice na razmjenu
informacija i konzultacije u slučaju kada realizacija plana ili
projekta može imati utjecaja na životnu sredinu druge države. No,
Republika Srpska ne primjenjuje tu konvenciju ni kad su u pitanju
planirane hidroelektrane u gornjem toku Drine. Sljedeća je direktiva
CLRTAP koja je nastala kad su u Skandinaviji shvatili da im propadaju
šume zbog zagađenja iz Velike Britanije, odnosno Škotske.
Međunarodnim su mehanizmom uspjeli prije 30 godina zatvarati pogone
u Britaniji. Njegov je prijedlog da Republika Hrvatska Sekretarijatu
u Ženevi podastre kvalitetne dokumente kojima dokazuje prekogranično
zagađenje i, prema riječima ljudi s iskustvom, moguće je u roku od
pola godine zatvoriti pogon rafinerije. Treći je mehanizam CEFTA,
trgovinski sporazum koji BiH krši odlukom o zatvaranju tržišta
derivata i četvrti je napraviti određene pomake preko Međunarodne
komisije za rijeku Savu.