Na početku komercijalizacije i širenja Interneta, 90-ih godina, pojavile su se prve generacije web stranica: čisti tekstualni sadržaj podijeljen na odlomke i podstranice nalazio se na samo jednom dokumentu. U sljedećoj je generaciji već bilo nekoliko slika a generacija nakon nje imala je više odvojenih i međusobno povezanih stranica te sve više sadržaja.
Velike tekstove podijeljene jedino u odlomke zamijenila su grafička sučelja s uredno formatiranim sadržajem, naslovima, podnaslovima, slikama i tablicama.
Današnje se web stranice vanjskim izgledom ne razlikuju previše od prvih naprednih generacija, ali se zato iz temelja promijenila njihova struktura.
Prije nekoliko godina bilo je uobičajeno da poduzeća imaju web stranice kao "izloge" svojih proizvoda i usluga, što im nije donosilo posebnu korist.
Upravo zato danas više nije dovoljno imati statične web stranice na koje će posjetitelji doći prvi i zadnji put (jer je sadržaj uvijek isti), nego stranice koje se često obnavljaju novim, kvalitetnim i relevantnim sadržajem. Takve stranice redovito imaju bolji tretman kod Internet tražilica kao što je Google a i bolje su pozicionirane na rezultatima pretrage nego stranice čiji se sadržaj ne obnavlja. Od modernih se stranica očekuje i da imaju dodatne servise i on-line usluge koji će privući i zadržati posjetitelje. Dobar primjer su on-line ispiti za web stranice škola i učilišta, live web kamere za ugostiteljske objekte, online mješalica boje za trgovinu boja i lakova, instrukcije ili kvizovi za autoškole, kalkulator kredita i leasinga za autokuće, konfigurator računala za trgovine računala i sl.
Novi trendovi u bussinesu i medijima
Jedan od novijih trendova u webdizajnu su interaktivne stranice. Ništa novo, interakcija posjetitelja s web stranicom razvija se godinama - novost je aktivno sudjelovanje posjetitelja u izradi ili barem filtriranju sadržaja. Primjer - poduzeće koje se bavi izradom kožnih poslovnih torbi ne mora previše razmišljati koji od novih modela proizvoda odgovara njihovim kupcima, što treba doraditi i koje proizvode treba naglasiti, žele li kupci torbe u prirodnoj boji kože ili možda u zelenoj boji? Odgovor na sva ta pitanja trebali bi dati sami kupci, uz pomoć moderne i dobro osmišljene web stranice, usput preskačući ustaljene metode analize tržišta koje nisu dovoljno brze, koštaju i često podsjećaju na igru pokvarenog telefona: anketiranja, istraživanja, business intelligence usluge i analize.
Još jedan primjer vezan je uz novinske portale - nedavno pokrenuta web stranica www.newsvine.com poslužuje zajedno agencijske vijesti i vijesti registriranih korisnika, a sami posjetitelji svojim glasovima podižu "rejting" nekoj vijesti koju smatraju važnom i ona se pojavljuje na naslovnici. Na taj načim medij postaje još slobodniji jer vijesti nisu servirane, unaprijed birane ili filtrirane, nego napisane i izabrane od strane većine.
S tehničke strane gledano: potpuno odvajanje sadržaja od izgleda web stranice, povećana upotrebljivost i pristupačnost sadržaju, prilagodljiviji dizajn i ispravna upotreba HTML i CSS jezika - samo su neke od ključnih riječi koje web dizajner mora razumjeti. Način izrade web stranica se mijenja, napreduje i potrebno je držati korak s tim promjenama kako bismo najbolje iskoristili sve prednosti Interneta.
Nažalost, previše web stranica u našem gradu i županiji se oslanja na tehnike izrade koje su se koristile kod onih prvih generacija web stranica.
U sljedećem broju: koje su izravne koristi od web stranica, praktični savjeti za izradu i objavljivanje web stranice za 0 kn i zašto neka poduzeća ulažu milijune u razvoj svojih web stranica?
Piše: Mile Jerković, tvrtka Brod Internet centar, predavač web designa u Školi informatike Ivora
www.brodic.hr