Još
u veljači ove godine, dakle dok još nije niti uspio zagrijati
ministarsku fotelju, prvi čovjek Ministarstva uprave Arsen Bauk
najavio je izmjene i dopune izbornih zakona koji se tiču izbora i
funkcioniranja lokalne samouprave. Česti slučajevi međusobnog
blokiranja rada između gradonačelnika, odnosno načelnika i vijeća
koji su u pojedinim i ne baš tako rijetkim općinama i gradovima
umrtvili svaku inicijativu i razvoj, a njihovo funkcioniranje sveli
na puko "prebacivanje" novca za plaće, tekuće poslovanje
i pomoći koje idu iz lokalnih proračuna, jasno su ukazivali na to
da će se nešto bitno morati promijeniti. Iako najvidljiviji i za
javnost najzanimljiviji, odnosi lokalne izvršne i predstavničke
vlasti nisu jedini zbog kojih je nova Vlada odlučila mijenjati
zakone pa se u tom kontekstu spominje i propisivanje broja općinskih
i gradskih vijećnika, odnosno članova županijskih skupština, a
koje bi trebalo ovisiti o broju stanovnika određene jedinice lokalne
samouprave ili županije.
Tako
su od niza izmjena i dopuna, ponegdje i potpuno novih zakona koji
čekaju jesen da bi ušli u saborsku proceduru, do Brodsko-posavske
županije, odnosno pročelnice županijske Stručne službe Slavice
Bešlić, došle dvije radne verzije zakona – Zakona o lokalnoj
i područnoj/regionalnoj samoupravi i Zakona o lokalnim izborima.
Materijale je dobila i Zajednica županija koja je od svojih članica
zatražila mišljenje i eventualne sugestije i primjedbe nakon čega
bi pred Vladu mogla izaći sa zajedničkim stavom. Prema mišljenju
Slavice Bešlić dobro je da se, zbog velikog broja izmjena i dopuna
zbog kojih u primjeni ima puno poteškoća, donese novi zakon o
lokalnoj i područnoj samoupravi. Dobro je i to da će, umjesto
dosadašnja dva, novi Zakon o lokalnim izborima objediniti izbore za
predstavnička tijela i za izvršnu vlast što će, također,
pojednostavniti njegovu primjenu te izbjeći dvojbe i pogrešna
tumačenja.
Manji broj vijećnika
-
Prva promjena u Zakonu o lokalnoj i područnoj samoupravi je
definiranje nositelja izvršne vlasti, a to su, prema postojećem
zakonu, načelnik, gradonačelnik i župan dok njihovi zamjenici to
nisu. Prema novoj verziji zakona, u odgovarajućim situacijama i
zamjenici su nositelji izvršne vlasti čime su i oni, prema mom
mišljenju, dignuti na višu razinu. Sukladno tim izmjenama,
mijenjaju se i neke druge odredbe, recimo da mandat izvršnog tijela
traje četiri godine, ali može biti i dvije bez potrebe za
raspisivanjem prijevremenih izbora. To, po mom mišljenju, nije
najsretnije rješenje budući da, kao nositelja izvršne vlasti,
građani biraju župana, a njegovi zamjenici su samo dio tima i
primarno su njegova pratnja koja ga mijenja u određenim, zakonom
predviđenim situacijama.No, možda to donese i pozitivne pomake u
smislu da će birači sada gledati i tko su kandidati za zamjenike, a
ne samo za župane ili gradonačelnike. Treba reći i da župani i
njihovi zamjenici više nisu izuzeti od obnašanja dužnosti
zastupnika u Hrvatskom saboru, nego će, poput gradonačelnika i
načelnika, i oni moći biti saborski zastupnici, kaže Slavica
Bešlić.
Druga
je bitna novina da se spomenutim zakonom, prema broju stanovnika
utvrđuje i broj članova predstavničkih tijela. Prema ovim
pravilima Skupština Brodsko-posavske županije može imati najviše
41 člana, čak deset manje nego sada, a slično će se, vjerojatno
dogoditi i dijelu jedinica lokalne samouprave. Dalje, uz to što će
vijeće, odnosno skupština, i dalje moći biti raspušteno iz istih
razloga kao i dosada, novost je da će Vlada, uz predstavničko
tijelo, sada moći opozvati i župana, odnosno gradonačelnika i
načelnika.
Vlada smjenjuje gradonačelnike, župane, vijeća i skupštine
-
Uz predstavničku, Vlada će moći raspustiti i izvršnu vlast i to u
četiri situacije od kojih je prva nedonošenje proračuna ili odluke
o privremenom financiranju do 31. ožujka. Raspuštanje jedne i druge
vlasti slijedi i ako se u roku od tri mjeseca ne donose odluke iz
djelokruga rada, potom ako se učestalo ponavljaju nepravilnosti u
radu i krše zakonske odredbe te ako se nezakonito koriste
proračunska sredstva ili ako se nezakonito upravlja imovinom što će
svojim nalazom utvrditi revizija. U ovoj posljednjoj situaciji
nezakonitosti čini izvršna vlast, ali će, uz nju, raspušteno biti
i predstavničko tijelo jer ne obavlja svoju zadaću nadzora nad
materijalnim i zakonskim poslovanjem jedinice lokalne uprave i
samouprave. Zahtjev za raspuštanje vijeća ili skupštine može
podnijeti trećina vijećnika, a odluku donosi to isto predstavničko
tijelo većinom od ukupnog broja što je, mislim, nelogično i ne bih
nagađala kako će to Vlada usuglasiti, objasnila je Slavica Bešlić
najvažnije predložene promjene.
Dio
izmjena vezan je za službenike po kojem se pročelnike upravnih
odjela koji su sada zaposleni na neodređeno vrijeme jer su izabrani
na natječaju, vraća na nekadašnji sustav imenovanja na mandat od
četiri godine. Političari će ovu promjenu ocijeniti dobrom jer im
otvara mogućnost da imenuju "svoje" ljude u koje imaju
povjerenja na ključna mjesta u stručnim službama, ali u praksi bi
moglo ići nauštrb profesionalnosti i kvalitete.
Dosta
izmjena u odnosu na dosadašnji donosi i nova verzija Zakona o
lokalnim izborima od kojih vrijedi istaknuti uvođenje skale za broj
potpisa koje uz svoju kandidaturu moraju priložiti nezavisne liste i
kandidati koji se sada nazivaju kandidatima grupe građana. Broj
potpisa, slično kao i članova predstavničkih tijela, ovisit će o
broju stanovnika određene županije, grada ili općine pri čemu će,
primjerice, kandidat za brodsko-posavskog župana, umjesto
dosadašnjih 2.500, sada trebati prikupiti samo 1.500 potpisa. I još
jedna, naizgled dobra, ali vrlo skupa novina – uz prošireni sastav
izbornih povjerenstava, poveća se i broj članova biračkih odbora
kojih bi sada ukupno bilo čak devet. Kvaka je u tome da novac za
njihove naknade trebaju osigurati jedinice lokalne samouprave i
uprave što i inače preskupe lokalne izbore, čini još skupljim. Pa
neka se, onda, netko usudi izazvati još i izvanredne!
Prijedlozi
zakona u Sabor bi trebali ići u dva čitanja i planirano je da budu
usvojeni do kraja godine, s tim da bi se primjenjivali nakon što
budu raspisani sljedeći lokalni izbori.