Prve naznake ugodnih temperatura i sunčanih dana na cestu su izmamile vozače mopeda i motocikala. Manji su, brži i lakše ih je parkirati u gradu, ali zbog toga pozivaju na poseban oprez u prometu jer i oni mogu izazvati veliku štetu u kratkom vremenu.
Češći nadzori, veća sigurnost
- Promet u Slavonskom Brodu je sve gušći i svega se može vidjeti, pogotovo u našem poslu gdje ste prvi na mjestima prometnih nesreća, pa onda vidite malo više ružnih stvari nego onih lijepih - ističe policijski motociklist Postaje prometne policije Slavonski Brod Dejan Lujić koji ima 19 godina staža na motoru. Prema njegovim riječima, svake godine postiže se više za sigurnost mopedista i motociklista u prometu.
- Prije deset godina, kad su kazne za nekorištenje sigurnosne kacige bile manje, gotovo svaki drugi vozač mopeda ili motocikla radije bi platio kaznu nego nosio kacigu. S većim kaznama i češćim nadzorima podigla se i njihova sigurnost u prometu. Ljudi sve više poštuju prometne propise, ali uvijek se nađe osoba koja ih se neće držati i napravit će prometni prekršaj. Najčešće vozači mopeda nemaju položen vozački ispit odgovarajuće kategorije ili moped voze osobe koje još nisu stekle prava na upravljanje tim vozilom. To čini mlađa populacija do 18 godina; uzme očev ili moped starijeg brata i ode se provozati. No, takvih slučajeva sve je manje - kaže Lujić. Kod mlađe populacije koja je položila vozački ispit za moped ima slučajeva skidanja blokada, ali i toga je sve manje s obzirom na stroge uvjete tehničkih pregleda vozila. No, i bez strogih pregleda i čestih policijskih nadzora prometa jasno je koliko je opasan taj postupak.
- Čovjek vozi bicikl brzinom od 15 do 20 kilometara na sat, ovisno o fizičkoj spremi, i posljedice pada pri toj brzini su ozbiljne, a kamoli pri padu s mopeda, koji je tvornički ograničen na brzinu od 50 kilometara na sat. Nakon skidanja blokade moped vozi tridesetak kilometara brže, ali nije konstruiran za tu brzinu i sam put kočenja mu je zato duži - pojašnjava Lujić. Kad je alkohol u pitanju, prema njegovoj procjeni, za upravljač motocikla ili mopeda u alkoholiziranom stanju češće sjedaju stariji vozači koji misle da su iskusniji. Među čestim prekršajima koje mopedisti i motociklisti čine na gradskim prometnicama su provlačenja između vozila i prestrojavanje na prvo mjesto u koloni prilikom čekanja na raskrižjima dok su rjeđa pretjecanja ili obilaženja vozila s desne strane. Jurnjave na motociklima događaju se na dionicama prema brdskim dijelovima županije i na cestama prema Požegi, a naš sugovornik ističe da su izgovori motociklista koje policijski službenici prestignu uvijek isti: "Samo sam ga malo pritisnuo" ili "Samo sam malo probao, u gradu ne mogu, a ovdje je cesta dobra". Brza vožnja na motociklu nerijetko asocira na bajkere, no oni (ni)su problematična skupina u prometu.
- Bajkeri koji su u moto klubovima imaju svoje uvjete vožnje i poštuju dogovore, ako su previše popili neće voziti i kod njih nema 'divljanja'. Osobno, a mislim i moje kolege, nikad nisam imao problema s bajkerima iz nekog moto kluba. Predložio bih onima koji su položili vozački ispit za motocikl ili moped da se uključe u neki od klubova jer će imati svoj red vožnje i određena pravila - kaže Lujić. Dodaje da među bajkerima uvijek nastrada neiskusni pojedinac koji je, primjerice, tek kupio motor i odmah se priključio dvojici iskusnih motociklista čije iskustvo na cesti i tempo vožnje ne može slijediti.
- Savjet onima koji su tek sjeli na moped i motocikl jest da ne izigravaju junake jer učenje vožnje mopeda i motocikla traje godinama, a uvijek postoji nešto novo za naučiti. Najgore je kad čovjek kupi motor, pomisli "Znam voziti" i onda se opusti. Tada se događaju nesreće. Uvijek mora postojati doza straha kod vožnje na dva kotača. Vozači automobila uvažavaju motocikliste, ali problem je u tome što slabo procjenjuju njihovu brzinu kretanja. Najčešće smo svjedoci oduzimanja prednosti mopedu ili motociklu. Kad ta vozila dolaze u susret automobilu i trebaju se uključiti na cestu s prednošću prolaska najbolje bi bilo propustiti ih. Mislim da bi to bilo sigurnije za sve vozače u takvim situacijama u prometu - zaključuje Lujić.
Bez divljanja, molim
- Motociklom se lakše prođe kroz grad i dođe brže iz predgrađa. Ima svakakvih vozača; onih koji se malo pomaknu kad vide da si na motoru i onih koji propuštaju vozila dok ja, primjerice, skrećem desno. Davno sam u Bosni doživio da se, kad te vide u retrovizoru, pomaknu skroz udesno i možeš zaobići automobil bez problema kad ti drugi ide u susret. Kod nas toga još nema, ali valjda će biti - objašnjava Dominik Rudar, predsjednik MK Nightmares i vlasnik Yamahe MT-01 s 15 godina bajkerskog staža voznu situaciju u gradu i izvan njega, a na pitanje o brzini u prometu odgovara: - Kad stisnete kočnicu u automobilu koče sva četiri kotača, na motoru samo jedan i to prednji površinom od pet centimetara, pa računajte koliko je motociklistu potrebno da se zaustavi. Druga stvar je brza vožnja; računali smo da je to s 200 kilometara na sat 50 metara u sekundi. Ako ti netko izleti na 30 metara možeš samo okrenuti glavu i moliti se da ćeš završiti na travi, a ne u nekom kombiju.
Problem kod vozača automobila u odnosu na motocikliste je, kako ističe, taj što oduzimaju prednost i ne daju "žmigavce". Mihaela Volpe, motoristica od 2015. godine i vlasnica BMW-a R-700 GS vozače skutera smatra najgorim vozačima na dva kotača jer skuter tretiraju kao bicikl koji vozi 50 kilometara na sat: - Ne volim ih vidjeti kao vozač automobila baš zato što ulaze u mrtve kuteve i guraju se. Zbog njihovog ponašanja se generalizira, pa su svi koji se voze na dva kotača izrazito nekulturni. Motociklisti se ne mogu toliko gurati među vozila već obilaze s lijeve strane i stanu ispred što je u redu. Na motoru ne možete biti opušteni kao u automobilu, morate biti "prisutni" u prometu svim osjetilima pogotovo zato što je, primjerice, puno situacija oduzimanja prednosti. Prva stvar koju me instruktor naučio bila je da budem spremna na naglo kočnje kad mi netko prilazi iz sporedne ulice. Na to prvo i gledam kad vozim, a kad paziš na sporedne ulice svjesniji si okoliša. Kad pada kiša u automobilu ste na sigurnom, a mi kisnemo. Kad grane sunce u autu upalite klimu, a mi prokuhamo na 35 stupnjeva.
Vozački ispit za motocikl položila je sa željom da sa suprugom motociklima istražuje druge zemlje i kulture. Uz supruga i Dominika 2017. godine vozila je 2.500 kilometara do Crnog mora preko Mađarske i Rumunjske, a prošle su godine 3.200 kilometara do Atene. Najljepše rumunjske prijevoje Transfăgărășan i Transalpinu prešla je dvaput. U Srbiji su, kažu naši sugovornici, motoklubovi okupljeni u organizaciju na državnoj razini i motociklisti imaju mogućnost plaćanja registracije za pola godine, rumunjski motoklubovi jako paze na sigurnost inozemnih motoklubova, u Albaniji u dvije prometne trake se vozi u tri kolone, a u Grčkoj se svi miču motoristima s ceste, no naplata cestarine je česta, a benzinske postaje malobrojne.
- U Rumunjskoj su na Transalpini i Transfăgărășan razvili moto turizam, a na tim prijevojima nema policije. Motociklisti su općenito oslobođeni plaćanja cestarine na autocestama. Kod nas nema volje ni interesa za razvoj moto turizma, a imamo finih brdskih prijevoja i u Slavoniji ima cesta koje bi se dale turistički urediti. Moglo bi se popularizirati Papuk. Kod nas nema cesta za koje biste mogli reći da su baš za bajkersko guštanje; stav prema bajkerima u Hrvatskoj nije nešto pozitivan, pa se automatski nitko i ne trudi stvoriti sadržaje za njih - kaže Mihaela.
- Jeftinije nam je otići na kakav put nego kod nas na more. Trošak mog putovanja u Rumunjsku, s hotelom i gorivom, bio je 600 eura za tjedan dana, a u Grčkoj 700 eura. Ići na more motorom je isplativo ako se ide preko Bosne i Hercegovine jer su ondje hrana i gorivo jeftiniji - objašnjava Dominik. No, prije inozemnog asfalta treba savladati onaj gradski. Mihaelin savjet motociklistima, ali i svim sudionicima u prometu, je kratak: "Poštujte prometna pravila, provjerite situaciju u prometu, uključite žmigavce", a Dominik ističe: - Kupite motor u skladu s mogućnostima i godinama, ne vozite brzo i pod utjecajem alkohola i droga, obvezno imajte opremu, dvaput pogledajte cestu. One koji su tek položili, a druže se s nama upozoravamo da ne divljaju i voze polako. Onima koji voze sportske motore je do brzine i svladavanja ceste, a nama je više do uživanja.