Razgovor s...

IMAMO POSAO STOLJEĆA

Bartol Jerković, predsjednik Uprave Specijalnih vozila Đure Đakovića

Datum objave: 19.10.2007.
Posavska hrvatska, Slavonski Brod

* Povod našem razgovoru je ugovor potpisan prije nekoliko dana, kojim su Specijalna vozila postala strateški partner finskoj Patriji u proizvodnji oklopnih vozila. Taj je ugovor okarakteriziran izuzetno velikim i značajnim, po nekim procjenama može ga se svrstati u jedan od najvećih poslova u povijesti Đure Đakovića...

- Ako radimo usporedbu ovog projekta s nekim drugim projektima i u Ministarstvu obrane i u Specijalnim vozilima, pa vjerojatno i u Đuri Đakoviću kao cjelini, u svakom slučaju gledajući po brojkama, riječ je o iznimno velikom projektu. Dakle, govorimo o brojci od 112 milijuna eura koja se odnosi na 84 bazna vozila, a ako na to dodamo činjenicu da bazna vozila moraju biti opremljena sustavima naoružanja i specijalne opreme (što će također biti predmet proizvodnje, integracije i isporuke Specijalnih vozila), jasno je da će ta brojka još značajno porasti. Prema tome, po svakoj mogućoj definiciji – tehničkoj, proizvodnoj ili komercijalnoj, u pitanju su veoma velike brojke. Nemam sve precizne podatke o projektima pokretanima u MORH-u u proteklih 15 godina, ali sa sigurnošću mogu reći da je ovo jedan od najznačajnijih projekata. S ovim se poslom jedino može usporediti posao proizvodnje tenkova M-84 čije su isporuke završene 2003. godine, ali i taj je projekt daleko manji od ovoga za koji smo ugovor potpisali prošli tjedan. Ako gledamo na Đuru Đakovića i tvrtke iz njegova sastava, ovakvih projekata u povijesti ili nije bilo ili ih je bilo veoma malo. Kako god nazvali ovaj posao: poslom godine, desetljeća ili stoljeća, činjenica je da je to iznimno velik posao.

* Oklopna vozila će se kompletno proizvoditi u Slavonskom Brodu?

- Da, iz Specijalnih vozila će izlaziti kompletno zaokružen proizvod, korištenjem transfera tehnologije našeg strateškog partnera, finske Patrije. To je vozilo proizvod četvrte, najnovije, generacije oklopnih vozila i zadovoljava sve kriterije NATO-kompatibilnosti, što je strateško opredjeljenje Republike Hrvatske. Primarni značaj cijeloga posla je naš ostanak u programima oklopnih vozila i ulazak u program koji je u ovom trenutku na vrhu ljestvice u svjetskim razmjerima.

* To je veoma moćno vozilo?

- Ono ima iznimnu mobilnost i prohodnost po svim terenima, te iznimno visoku razinu protuminske zaštite. To je možda i najbitnije, poznavajući namjenu tih transportera. U stanju je izdržati 8 kilograma TNT-a ispod poda i kotača i trenutačno je jedino takvo vozilo u svijetu s takvom protuminskom zaštitom. Na bazno vozilo se, ovisno o naručitelju i potrebama, ugrađuju dodatni sustavi kao što su detektori radarskog i laserskog zračenja, akustični lokatori za snajpersku vatru... Oklopno vozilo na taj način postaje sofisticiran sustav za realizaciju vrlo zahtjevnih zadaća na bojištu ili u mirovnim misijama koje postaju sve aktualnije.

* Konkurenti za strateškog partnera bili su Patria i austrijski Steyr, a prema dostupnim informacijama Finci su «pobijedili» u gotovo svim parametrima...

- Pripremna faza cijelog projekta počela je prije dosta vremena, a sastojala se od informativnih ponuda, pri čemu su testirana vozila koja su se našla u toj tržišnoj utakmici. Ova godina je bila finalna u odabiru, u ožujku je izrađen zahtjev za izdavanje konačnih ponuda i njih su dostavili Patria i Steyr. Do sredine srpnja ponude su detaljno obrađene, a provedeno je i paralelno testiranje vozila, u identičnim okolnostima, u istim vremenskim i drugim uvjetima, kako bismo dobili najrealniju usporedbu. Uglavnom, analizirano je više od 300 parametara i kako je rekao ministar Rončević, Povjerenstvo za odabir nije imalo problem izabrati povoljniju ponudu. Vlada je na prijedlog Povjerenstva donijela odluku o nastavku pregovora s Patrijom. Taj proces pregovaranja je, uspoređujući s nekim drugim zemljama koje su isto to radile, proveden u vrlo kratkom vremenu, te je ugovor, kao što je poznato, potpisan prije par dana. Ugovor su potpisali Ministarstvo obrane i konzorcij kojeg čine Đuro Đaković Specijalna vozila kao voditelj konzorcija i Patria kao naš strateški partner s kojim ćemo realizirati proizvodnju baznih vozila.

* Koliko će trajati realizacija projekta?

- Dinamika je tako podešena da se prvih šest vozila realizira u Finskoj, a preostalih 78 vozila će se i proizvesti i integrirati u Hrvatskoj. Ove su brojke vrlo povoljne za hrvatsku stranu jer iskustva drugih zemalja govore da strateški partner proizvodi po 30 posto ili više vozila. Među ostalim, to je i rezultat procjene Patrije da Specijalna vozila zbog svojih iskustava i infrastrukture imaju vrlo dobre polazne osnove za cijeli posao. Paralelno s proizvodnjom baznog vozila ide i priprema finalnog opremanja transportera. Cijeli posao treba biti dovršen 2012. godine, a tijekom sljedeće godine će se proizvesti prvih šest vozila u Finskoj i istovremeno će biti obavljen prijenos tehnologije u Specijalna vozila i tvrtke kooperante.

* Znači li to da će jedan dio ljudi biti 2008. godine na «obuci» u Finskoj?

- Naravno. Prijenos tehnologije o kojem govorimo podrazumijeva i trening osoblja, pa će u proces proizvodnje tih prvih šest vozila biti uključeni i naši ljudi. Ići će različit profil naših radnika, u početku će to biti konstruktori, projektanti, tehnolozi i slični profili, a onda i ljudi koji će biti nositelji aktivnosti, odnosno, voditelji grupa u samoj proizvodnji. Uz taj dio posla treba organizirati i lanac nabave, dakle, imat ćemo intenzivne aktivnosti usmjerene k našim kooperantima. U to će biti uključeni obilasci i auditi tih tvrtki koje će morati zadovoljavati tehničke i kvalitativne uvjete što znači da moraju imati potrebne certifikate i biti na listi kvalificiranih dobavljača za potrebe oružanih snaga. Riječ je, naravno, o hrvatskim tvrtkama.

* Još u pripremi cijeloga projekta često su se spominjali termini kao što su «izravni i neizravni offset», te se govorilo o velikom značaju tog posla na cjelokupno gospodarstvo. Što offset konkretno znači?

- Ovo je prvi projekt na koji će biti primijenjena podzakonska regulativa koja se zove upravo tako – offset program. Konkretno, to je program koji pokreće neka zemlja u trenutku realizacije većih projekata opremanja oružanih snaga, a vezanih za inozemne dobavljače. Offset znači da će uz glavni projekt (oklopno vozilo) strani partner imati obvezu paralelno u kontraisporuci realizirati projekte vrijedne bar onoliko koliko vrijedi glavni posao ili još vrjednije. Kad spominjem «kontraisporuku», onda mislim da to može biti plasman hrvatskih proizvoda prema inozemnim tržištima ili direktno ulaganje u hrvatsko gospodarstvo. Zakonska regulativa propisuje da ukupan offset mora biti najmanje sto posto vrijednosti projekta, a barem 25 posto tog iznosa mora biti izravni offset. U našem slučaju izravni offset je sudjelovanje u realizaciji samog proizvoda, Patria je ponudila da on bude 35 posto vrijednosti projekta, a kroz pregovore došli smo do toga da će se, vrijednosno gledano, gotovo 50 posto vozila raditi u Hrvatskoj. Za ukupan offset Patria je ponudila 150 posto vrijednosti projekta...

* Što znači...

- Što znači da osim izrade baznog vozila oko 115 posto vrijednosti ugovora treba biti realizirano kroz programe neizravnog offseta. Dakle, strani partner se obvezao i to jamči bankovnim jamstvom, da će u sljedećih deset godina ovdje realizirati projekte vrijedne gotovo 130 milijuna eura! Ne bih želio bilo što prejudicirati, ali u prvim razgovorima spominjao se mogući plasman hrvatskog tramvaja u Helsinki, kooperacija naših brodogradilišta u proizvodnji velikih brodskih motora, naš program vagona i strojeva za razminiranje, plasman kvalitetnih hrvatskih vojnih proizvoda (npr. pištolj, kaciga, odora)... No, o svemu tome treba se još pregovarati i dogovarati. Kao konačna brojka, ukupan iznos cijelog offseta je oko 168 milijuna eura!

* Već sada se razmišlja i o plasmanu oklopnih vozila na treća tržišta?

- Od prvog trenutka na ovaj projekt ne gledamo jednokratno već smo planirali na duže razdoblje. Specijalna vozila zadužena su ne samo za proizvodnju baznog vozila već i ono što se naziva postugovorne aktivnosti, što podrazumijeva osiguranje pričuvnih dijelova te održavanje kroz duže vremensko razdoblje. Zatim, planiran je i plasman oklopnih vozila u druge zemlje, pa je u konzorcijskom ugovoru između nas i Patrije jasno definiran naš zajednički nastup prema trećim tržištima. Sve je odrađeno s ciljem da Specijalna vozila Đure Đakovića postanu regionalni centar za vozila AMV 8x8 Patria.

* Koliko će zaposlenika Specijalnih vozila raditi na proizvodnji AMV-a, koliko će biti kooperanata?

- Naše prve analize govore da će raditi stotinjak ljudi, što ne treba gledati kroz prizmu «stotinjak novih ili starih». Bit će to kombinacija iskusnih i novozaposlenih radnika, jer mi u svakom slučaju želimo pomladiti ekipu koja će raditi na ovom projektu. No, jedan dio ljudi koji su stekli ogormno iskustvo na tenkovskom programu zasigurno će jako dobro doći i u proizvodnji oklopnog vozila. Tijekom 2008. godine morat ćemo kadrovski popuniti naše redove, pri čemu će prednost imati visokoeducirani radnici koji govore strane jezike, imaju računalna iskustva i slično. Što se tiče kooperanata, bit će najmanje desetak glavnih i veći broj tzv. manjih kooperanata.

* Iako je AMV sada najatraktivniji, Specijalna vozila nastavljaju s postojećim i planiraju nove, druge poslove...

- To je točno. U završnoj smo fazi ugovora s Hrvatskim željeznicama, a tijekom ljeta pokrenut je izvozni projekt proizvodnje teretnih vagona za njemačkog naručitelja. Leasing kuće koje su kupci te vagone iznajmljuju u Njemačkoj i Luksemburgu i u tijeku je proizvodnja prvog «paketa» od sto vagona namijenjenih prijevozu kolutova čeličnog lima za automobilsku industriju. Do kraja listopada isporučit ćemo im 25 vagona, pa je baš ovih dana kod nas njemačka ekipa koja obavlja završne preglede. Specifičnost tog ugovora je što vagoni zadovoljavaju najnovije TSI standarde, uvedene u ožujku ove godine. Očekujemo da će nam do kraja godine izvoz pokrivati oko 35 posto ukupnih prihoda, a nagodinu će to ići i preko 50 posto. Do kraja mjeseca isporučit ćemo i 11 vagona HŽ-u, te će ugovor za 300 vagona biti potpuno dovršen u sljedećih mjesec i pol dana. Očekujem da ćemo uskoro s njima potpisati novi ugovor za dodatnih 60 vagona iz iste serije, a kako je najavljeno, u prvoj polovici 2008. godine trebao bi biti nastavljen projekt modernizacije HŽ-a. Zatim, nastavljamo proizvodnju komponenata velikih mobilnih dizalica za Liebherr, što zauzima oko 8 posto naših kapaciteta. U vojnom dijelu je nastavljeno održavanje tenkova, a blizu je zaključenje ugovora o nastavku modernizacije tenka M-84. Trenutačno u proizvodnji imamo i dva stroja za razminiranje koji će biti dovršeni do kraja ovog mjeseca. Postoji i dio poslova koje radimo za tvrtke kao što je ĐĐ TEP, a najvećim dijelom se odnose na veliku strojnu obradu. Takođe, za Končar radimo temeljne generatorske ploče i sljedeće godine proizvest ćemo dvadesetak komada. Imamo dobru zaposlenost, a novim ugovorima koje očekujemo u sljedećih nekoliko mjeseci trebali bismo poslovima popuniti kapacitete sve do kraja 2008. godine.

* Na kraju još ćemo se malo vratiti ugovoru s Patrijom, odnosno, reakcijama koje su se dogodile. Na dan potpisa ugovora dionice Holdinga Đure Đakovića poprilično su dobile na cijeni?

- Ako se varam, taj dan dionice su skočile 15-ak posto i to ponovno potvrđuje kako finacijsko tržište reagira na sva događanja. Držim da je to pozitivan događaj i mislim da je skok od 15 posto vrlo pristojan rezultat!

Marin Kovačević

Ostale novosti

1.4.2016.Moj Slavonski Brod, moj ponos!

28.11.2014.Oporba se nije pretrgla u napadanju Vlade

25.3.2014.Sjećanja "Letećeg doktora"

8.3.2013.Čekao sam i nije mi žao

25.1.2013.Ljudi su naš najveći potencijal

11.1.2013.„Agro-hit“ u svakoj kući!

11.1.2013.Naježim se kad se sjetim Poljske

21.12.2012.Budimo blagoslov jedni drugima!

14.9.2012.Počinje gradnja podvožnjaka u Osječkoj ulici!?

7.9.2012.Brod ne treba liječenje već sposobne ljude

31.8.2012.Kriza u Brodu već predugo traje

25.5.2012.Zadovoljan sam rezultatima izbora

18.5.2012. U troškovnicima se krije pljačka!

4.5.2012. Istina i ljubav su najvrjedniji u životu

30.12.2011.Pooštrit ćemo kontrolu onoga što uvozimo

21.10.2011.PROMICATI ZAJEDNIŠTVO I SURADNJU

15.4.2011.ZNAMO ŠTO NAM JE ZADAĆA

8.4.2011.OD TRŽNICE NE SMIJEMO NAPRAVITI TRGOVAČKI CENTAR

8.4.2011.SLIJEDE VRHUNSKI DOGAĐAJI

18.2.2011.PONOVNO ĆEMO BITI PREPOZNATLJIVI U EUROPI

11.2.2011.Brod je grad kojeg nosim u srcu

24.9.2010.VELIKI PROJEKTI IDU DALJE

10.9.2010.IZ ORIOVCA DO VRHA

3.9.2010.NI SNOVI NISU IŠLI OVAKO DALEKO

23.4.2010.PREMA SPORTAŠIMA TREBAMO BITI PRAVEDNI

9.4.2010.ZNANJE I ENTUZIJAZAM DAJU USPJEH

30.1.2010.KRIZA JE, SVI SE MORAMO PRILAGODITI

8.1.2010.TRI DESETLJEĆA SKLADA

8.1.2010.Svi su putevi vodili ovamo

30.12.2009.SVI ME PAMTE KAO DJEDA MRAZA

10.12.2009.DJEVICA U BORDELU!!!

15.10.2009.VLASNICI ZEMLJE BIT ĆE VLASNICI PROSTORA BOSANSKE POSAVINE

9.10.2009.Mladi brodski talenti: Zrinka Pandurić

9.10.2009.SLAVONIJA I BROD ZASLUŽILI SU VIŠE

2.10.2009.RADIMO NA NOV, MODERAN I EUROPSKI NAČIN

11.9.2009.Trebao sam biti zubar...

24.12.2008.DARUJMO SI VIŠE LJUBAVI I ZAJEDNIŠTVA

19.12.2008.O proračunu, ulozi Vijeća, vladajućoj koaliciji, pomacima na bolje i predstojeći

19.12.2008.BRODU MOGU JOŠ DOSTA DATI

19.12.2008.ŽUPAN NIJE SAMO KONKRETNA OSOBA NA TOJ FUNKCIJI – ON JE I CIJELI SUSTAV

10.10.2008.REAGIRALO SE TEK NA DOJAVU GRAĐANA

22.2.2008."SVA LJEPOTA KRALJEVSKE KĆERI JE IZNUTRA"

1.2.2008.OVO JE REZULTAT PROPUSTA NEKIH ODVJETNIKA

26.10.2007.Pet stoljeća franjevaca u Brodu

12.10.2007.MLADI DOBIVAJU SVOJ PROSTOR

5.10.2007.U SUSRET SREDIŠNJEM SLAVLJU GOSPINA SVETIŠTA U BRODU

28.9.2007.KONAČNO DOBIVAMO NOVU ZGRADU

25.7.2007."ĐURO" JE I SADA NAŠA PERJANICA

20.7.2007.Ne pravim razliku između "sitne" i "krupne" korupcije

20.7.2007.Brodsko-posavska županija jedina ima usvojene sve prostorne planove

8.6.2007.PROJEKTI NAS DRŽE NA OKUPU

1.6.2007.Istina uvijek nađe svoj put

1.6.2007.STIDIM SE MOJE GENERACIJE POLITIČARA

25.5.2007.Najprije prostor i kadrovi, onda status i novi smjerovi

11.5.2007.NEMA ZAKULISNIH IGARA

11.5.2007.TEHNIČKA POTPORA JE NOVI POLITIČKI POJAM SVOJSTVEN BRODU

28.4.2007.NOVAC TREBA ULAGATI U IZRADU PROJEKTNE DOKUMENTACIJE

5.4.2007.Hrvatska izumire

23.3.2007.BIRAČI SU PREPOZNALI VAŽNOST TRENUTKA

9.3.2007.PRED NAMA JE OGROMAN POSAO

11.1.2007.KOALICIJA U ŽUPANIJSKOJ SKUPŠTINI DOBRO FUNKCIONIRA

11.1.2007.Ostajem na ovoj funkciji

30.11.2006.Ideje pojedinca ne prolaze

30.11.2006.PROBLEMI SE GURAJU POD TEPIH

23.11.2006.IMAMO KVALITETNE PROGRAME

17.11.2006.TRIDESET GODINA UZ PACIJENTE

17.11.2006.KOLIKO ĆE KOŠTATI SANACIJA ZNAT ĆEMO KAD PROJEKTI BUDU GOTOVI

30.6.2006.HRVATSKA IMA PREVIŠE ADMINISTRACIJE

30.6.2006.MISLIM DA SMO NA DOBROM PUTU