Stranački život

Rušenje vijeća i (grado)načelnika, odnosno skupštine i župana u paketu

Novim zakonima do veće kontrole lokalne samouprave i njezinih čelnika

Datum objave: 17.8.2012.
Posavska hrvatska, Slavonski Brod

Još u veljači ove godine, dakle dok još nije niti uspio zagrijati ministarsku fotelju, prvi čovjek Ministarstva uprave Arsen Bauk najavio je izmjene i dopune izbornih zakona koji se tiču izbora i funkcioniranja lokalne samouprave. Česti slučajevi međusobnog blokiranja rada između gradonačelnika, odnosno načelnika i vijeća koji su u pojedinim i ne baš tako rijetkim općinama i gradovima umrtvili svaku inicijativu i razvoj, a njihovo funkcioniranje sveli na puko "prebacivanje" novca za plaće, tekuće poslovanje i pomoći koje idu iz lokalnih proračuna, jasno su ukazivali na to da će se nešto bitno morati promijeniti. Iako najvidljiviji i za javnost najzanimljiviji, odnosi lokalne izvršne i predstavničke vlasti nisu jedini zbog kojih je nova Vlada odlučila mijenjati zakone pa se u tom kontekstu spominje i propisivanje broja općinskih i gradskih vijećnika, odnosno članova županijskih skupština, a koje bi trebalo ovisiti o broju stanovnika određene jedinice lokalne samouprave ili županije.

Tako su od niza izmjena i dopuna, ponegdje i potpuno novih zakona koji čekaju jesen da bi ušli u saborsku proceduru, do Brodsko-posavske županije, odnosno pročelnice županijske Stručne službe Slavice Bešlić, došle dvije radne verzije zakona – Zakona o lokalnoj i područnoj/regionalnoj samoupravi i Zakona o lokalnim izborima. Materijale je dobila i Zajednica županija koja je od svojih članica zatražila mišljenje i eventualne sugestije i primjedbe nakon čega bi pred Vladu mogla izaći sa zajedničkim stavom. Prema mišljenju Slavice Bešlić dobro je da se, zbog velikog broja izmjena i dopuna zbog kojih u primjeni ima puno poteškoća, donese novi zakon o lokalnoj i područnoj samoupravi. Dobro je i to da će, umjesto dosadašnja dva, novi Zakon o lokalnim izborima objediniti izbore za predstavnička tijela i za izvršnu vlast što će, također, pojednostavniti njegovu primjenu te izbjeći dvojbe i pogrešna tumačenja.

Manji broj vijećnika

- Prva promjena u Zakonu o lokalnoj i područnoj samoupravi je definiranje nositelja izvršne vlasti, a to su, prema postojećem zakonu, načelnik, gradonačelnik i župan dok njihovi zamjenici to nisu. Prema novoj verziji zakona, u odgovarajućim situacijama i zamjenici su nositelji izvršne vlasti čime su i oni, prema mom mišljenju, dignuti na višu razinu. Sukladno tim izmjenama, mijenjaju se i neke druge odredbe, recimo da mandat izvršnog tijela traje četiri godine, ali može biti i dvije bez potrebe za raspisivanjem prijevremenih izbora. To, po mom mišljenju, nije najsretnije rješenje budući da, kao nositelja izvršne vlasti, građani biraju župana, a njegovi zamjenici su samo dio tima i primarno su njegova pratnja koja ga mijenja u određenim, zakonom predviđenim situacijama.No, možda to donese i pozitivne pomake u smislu da će birači sada gledati i tko su kandidati za zamjenike, a ne samo za župane ili gradonačelnike. Treba reći i da župani i njihovi zamjenici više nisu izuzeti od obnašanja dužnosti zastupnika u Hrvatskom saboru, nego će, poput gradonačelnika i načelnika, i oni moći biti saborski zastupnici, kaže Slavica Bešlić.

Druga je bitna novina da se spomenutim zakonom, prema broju stanovnika utvrđuje i broj članova predstavničkih tijela. Prema ovim pravilima Skupština Brodsko-posavske županije može imati najviše 41 člana, čak deset manje nego sada, a slično će se, vjerojatno dogoditi i dijelu jedinica lokalne samouprave. Dalje, uz to što će vijeće, odnosno skupština, i dalje moći biti raspušteno iz istih razloga kao i dosada, novost je da će Vlada, uz predstavničko tijelo, sada moći opozvati i župana, odnosno gradonačelnika i načelnika.

Vlada smjenjuje gradonačelnike, župane, vijeća i skupštine

- Uz predstavničku, Vlada će moći raspustiti i izvršnu vlast i to u četiri situacije od kojih je prva nedonošenje proračuna ili odluke o privremenom financiranju do 31. ožujka. Raspuštanje jedne i druge vlasti slijedi i ako se u roku od tri mjeseca ne donose odluke iz djelokruga rada, potom ako se učestalo ponavljaju nepravilnosti u radu i krše zakonske odredbe te ako se nezakonito koriste proračunska sredstva ili ako se nezakonito upravlja imovinom što će svojim nalazom utvrditi revizija. U ovoj posljednjoj situaciji nezakonitosti čini izvršna vlast, ali će, uz nju, raspušteno biti i predstavničko tijelo jer ne obavlja svoju zadaću nadzora nad materijalnim i zakonskim poslovanjem jedinice lokalne uprave i samouprave. Zahtjev za raspuštanje vijeća ili skupštine može podnijeti trećina vijećnika, a odluku donosi to isto predstavničko tijelo većinom od ukupnog broja što je, mislim, nelogično i ne bih nagađala kako će to Vlada usuglasiti, objasnila je Slavica Bešlić najvažnije predložene promjene.

Dio izmjena vezan je za službenike po kojem se pročelnike upravnih odjela koji su sada zaposleni na neodređeno vrijeme jer su izabrani na natječaju, vraća na nekadašnji sustav imenovanja na mandat od četiri godine. Političari će ovu promjenu ocijeniti dobrom jer im otvara mogućnost da imenuju "svoje" ljude u koje imaju povjerenja na ključna mjesta u stručnim službama, ali u praksi bi moglo ići nauštrb profesionalnosti i kvalitete.

Dosta izmjena u odnosu na dosadašnji donosi i nova verzija Zakona o lokalnim izborima od kojih vrijedi istaknuti uvođenje skale za broj potpisa koje uz svoju kandidaturu moraju priložiti nezavisne liste i kandidati koji se sada nazivaju kandidatima grupe građana. Broj potpisa, slično kao i članova predstavničkih tijela, ovisit će o broju stanovnika određene županije, grada ili općine pri čemu će, primjerice, kandidat za brodsko-posavskog župana, umjesto dosadašnjih 2.500, sada trebati prikupiti samo 1.500 potpisa. I još jedna, naizgled dobra, ali vrlo skupa novina – uz prošireni sastav izbornih povjerenstava, poveća se i broj članova biračkih odbora kojih bi sada ukupno bilo čak devet. Kvaka je u tome da novac za njihove naknade trebaju osigurati jedinice lokalne samouprave i uprave što i inače preskupe lokalne izbore, čini još skupljim. Pa neka se, onda, netko usudi izazvati još i izvanredne!

Prijedlozi zakona u Sabor bi trebali ići u dva čitanja i planirano je da budu usvojeni do kraja godine, s tim da bi se primjenjivali nakon što budu raspisani sljedeći lokalni izbori.

M. R.

Ostale novosti

14.2.2014.Spremni smo preuzeti vlast!

4.7.2013.Financijski izvještaj izborne kampanje Marka Pavića

8.2.2013.Domoljublje, tradicija i zajedništvo snaga su HDZ-a

24.8.2012.Europski dan sjećanja na žrtve totalitarnih i autoritarnih režima

18.8.2011.POVJERENIK DANIJEL MARUŠIĆ

27.8.2009.BROĐANIN NA ČELU HSP-a?

17.10.2008.Nitko nije amnestiran!

17.10.2008.I DALJE TRAŽIMO OSTAVKE ODGOVORNIH

18.4.2008.ZDRAVKO SOČKOVIĆ PONOVNO PREDSJEDNIK

12.9.2007.MINI SABOR HDZ-a

2.4.2007.GRAĐANI SU SVOJE REKLI - JE LI IH TKO ČUO?

23.2.2007.NEKA BIRAČI ODLUČE

9.2.2007.ŽELIM STVORITI UVJETE ZA PREDSTOJEĆE IZBORE

7.12.2006.ZDRAVKO SOČKOVIĆ STAVIO U MIROVANJE SVOJ VIJEĆNIČKI MANDAT

30.11.2006.HSP nije problem nego rješenje za Hrvatsku!

20.10.2006.ODLUKA U RUKAMA SANADERA?

19.10.2006.PODRŽAVAMO KOALICIJU U GRADU

11.10.2006.Političko trgovačko poduzeće - bankrotiralo